Ads-Reklam
Yandex %62 oranındaki pazar payı ile Rusya’nın en popüler arama motorudur ve aynı zamanda Polonya, Ukrayna, Kazakistan, Beyaz Rusya ve Türkiye’de güçlü bir konumdadır. Her ne kadar Google, Rusya’da güçlü bir paya sahip olsa bile eğer Rusya’da pazarlama yapıyorsanız öncelikle sitenizi Google’a değil, Yandex’e göre en uygun hale getirmelisiniz.
Yandex, diğer arama motorlarından farklı SEO gereksinimlerine sahiptir. Bu nedenle Rusya’da SEO farklı kurallarla oynanır. Yandex bu açıdan oldukça ilginç bir arama motorudur çünkü SEO uzmanlarının normalde yaptıkları şeylerden çok farklı gereksinimlere ihtiyaç duymaktadır.
Eğer Yandex’e uygun bir SEO çalışması yapmak istiyorsanız bazı durumları göz önünde bulundurmalısınız.
1. Rusya’nın İş Piyasası
Eğer Rusya dışında faaliyet gösteren bir işletmede çalışıyorsanız Yandex SEO için çok fazla gereksinime ihtiyaç duymazsınız. Ancak, Rusya’da yer alan SEO ajansları Yandex’e yönelik bir takım girişimler gerçekleştirirler ve birçok Rus firması Rusya dışından yönetilmezler. Bu nedenle Rus firmaların büyük bir bölümü Rusya’da yer alan ajanslarla çalışırlar. Eğer Rusya veya ona sınır komşusu olan ülkelerde işletme sahibi değilseniz sitenizi Yandex için en uygun hale getirmenize gerek yoktur ancak bu ülkelerden birinde yaşıyorsanız bu bir gereksinimdir.
2. MatrixNet ve TIC (Thematic Index Citation) Skoru
MatrixNet, Rusya’nın sayfa kıdemini belirlemekte kullandığı algoritma olmakla beraber daha iyi tanımlamak gerekirse PageRank sistemine benzemektedir. MatrixNet sitenin popülerliğini ve backlinklerin miktarı ve alakasını ölçerek kendi içerisinde bir değere sahip olan Thematic Index Citation (TIC) skorunu belirlemektedir. PageRank gibi 0-10 arası bir değer belirlemek yerine TIC, 0-10,000 arasında bir değer sunmaktadır. TIC bir sitede yer alan tüm sayfalarda aynı değere sahiptir. TIC skoru içeriğin önemini değerlendirir ve bu sayede kullanıcıların arama motoru sonuçları sayfasında içeriğin kalitesini ve güvenilirliğini belirlemelerine yardımcı olur. Yandex Elements adındaki özellik sayesinde sitenizin TIC skorunuzu görebilirsiniz. TIC skoru ölçülürken aynı zamanda dahili linkler ve içeriğin rasyonelliği hesaba katılmaktadır.
3. Yandex Dizinleme
Yandex’in dizini sabit sayfalar için ayda birkaç kez ve blog yazıları için günde birkaç kez tekrar ölçülmektedir. Google ise bu işi anlık taramalar ile gerçekleştirmektedir. Yandex, robots.txt dosyasında yer alan kurallara saygı göstermektedir. Bir site haritası (sitemap) oluşturmanız halinde Yandex içeriğinizi normalden daha hızlı bir biçimde dizinlemektedir.
4. Coğrafi Hedefleme
Yandex’in yerel SEO durumu kullanıcıların bulunduğu metro bölgesine göre yoğun bir şekilde hedeflenmektedir. Yerel arama sonuçları yaklaşık olarak 1,400 şehirden fazla bölgeden getirilmektedir ve sonuçlar kişi Rusya’da nerede yaşıyorsa oraya uygun bir biçimde gösterilmektedir. Elbette bu daha çok coğrafi olarak belirlenmiş arama sorgularına yöneliktir. Yerel şirketlerin Yandex Webmaster Tools’u kullanarak bölgesel özelliklerini girmeleri gerekmektedir. Şirketler Yandex Catalog kısmında tercihleri belirtmeliler ve bölgesel içeriklerle birlikte bölgesel alan adları veya yer alan adlarını kullanmalıdırlar.
5. Site Üzerinde SEO
Sayfa üzerindeki faktörler Google’ın değerlendirdiklerinden çok daha farklıdır. Yandex önem değerlerine göre şu niteliklere göz atmaktadır.
Alt Başlık Etiketleri – Oldukça Önemli
Konu Başlığı Etiketleri – Oldukça Önemli
Bölgesel Alan Adları – Önemli
URL Adresinde Kullanılan Anahtar Kelimeler – Oldukça Önemli
Dahili Linkler – Biraz Önemli
Sayfaların Tek Tek Önemi – Biraz Önemli
Alan Adının Tamamının Önemi – Oldukça Önemli
İçeriğin Uzunluğu – Biraz Önemli
Çapa Metni Optimizasyonu – Önemsiz
Alan Adı Yaşı – Oldukça Önemli
Alan Adı Güvenilirliği – Oldukça Önemli
Link Yoğunluğunun Önemi – Oldukça Önemli
Gelen Linklerin Genişliği – Önemsiz
6. Arama Motoru Sonuçları Snippet Nitelikleri
Google’ın aksine arama motoru sonuçlarında arama sonuçlarının nasıl gözükeceğini etkilemek pek kolay değil.
7. Çapa Metni (Anchor Text)
Gelen linklerin çapa metinlerinde çeşitliliğe sahip olmak oldukça önemli. Ancak bu durum çapa metnini optimize etmiş olduğunuz linkler ile fazlasıyla uğraşmanız gerektiği anlamına gelmemektedir. Doğal yöntemlerle link oluşturmalısınız ve çapa metinlerinde bulunan yoğunluk bu konuda size fazlasıyla yardımcı olacaktır.
8. AJAX Dizinleme
AJAX içerik Yandex tarafından dizinlenmektedir ancak Yandex örümceklerinin bunları etkili bir biçimde tarayabilmeleri için uygun yollarla kodlanmalıdırlar. Yandex’te yer alan yardım konularından faydalanarak bu konuda daha fazla bilgi edinebilirsiniz.
9. Sosyal Medya ve Çevrimiçi Diyalog
Sosyal medya sinyallerinin Yandex SEO için ne tür etki sundukları tam olarak bilinmemektedir. Forum gönderileri, yorumlar ve blog yazıları ise SEO performansını yükseltmektedir. Rusya ülke dışında pek popüler olmayan birkaç sosyal medya ağına sahiptir. VK, mail.ru ve Odnoklassniki (OK) bu sosyal ağlara verilebilecek örneklerdir. Sosyal medya sinyallerinin ne tür bir etki sunduğu net olarak bilinmese bile sosyal medya siteleri sayesinde içeriği daha fazla kişiye tanıtabilir ve sitenize gelen linkleri yükseltebilirsiniz.
10. SEO Sonuçları
Google’da kolay ve hızlı bir biçimde sıralamaya sahip olmak mümkünken, Yandex’te bu o kadar mümkün değildir. Yandex’in dizinleme hızı düşük olduğundan ve algoritma bir içeriği sıralamak için daha fazla zaman harcadığından daha uzun vadeli sonuçlara odaklanmanız daha doğru olacaktır.
11. Yandex Kalite Kılavuzu
Google ve Bing’te olduğu gibi Yandex’inde bir takım yardımcı kaynakları bulunmaktadır. Yandex’in sunduğu kalite kılavuzunu takip ederek SEO değerini yükseltebilirsiniz. Kaliteli bir site oluşturmak istiyorsanız Yandex’in önerilerini dikkate almalısınız:
İlgi çekici ve kullanışlı içerikler oluşturun.
İlk önce kullanıcıyı, daha sonra arama motorlarını düşünün.
Sadece kullanıcılara fayda sağlayacak linkleri sitenize ekleyin.
Sitenizin kullanışlı olduğundan emin olun.
Anahtar kelimelerin site içeriğine uygun olduğundan ve bu bağlamda içeriğin arama sorguları için uygun olduğundan emin olun.
Tıpkı diğer arama motorlarında olduğu gibi Yandex’in de yapmanızı tavsiye etmediği bazı durumlar bulunmaktadır:
Yüzeysel, düşük kaliteli ve kopya içerikler
Kullanıcıları diğer alan adlarına yönlendiren aracı siteler
Otomatik oluşturulmuş metinler
Anahtar kelime doldurma
Gizli metinler veya linkler
Aşırı reklamlar
Diğer sitelerin sıralamasını yükseltmek için diğer sitelere link vermek
Link çiftliği oluşturmak
Cloaking yöntemi
Kötü niyetli davranışlar
Kullanıcı davranışlarını manipüle etmek
Arama sonuçlarını kötüye kullanmak kaydıyla aynı ürünü veya servisi sunan aynı kişi tarafından açılmış site grupları
Birçoğu tanıdık gelmiştir. Arama motorunun kullandığı kılavuzlarda yer alan kurallar birbiriyle benzerlik göstermektedir.
Yandex SEO diğer önemli arama motorlarında uygulanandan çok farklı değildir. Sıralama faktörleri biraz farklıdır, dizinleme hızlı değildir ve bölgesel SEO oldukça farklıdır. Nitekim, bir siteyi Yandex için optimize etmek oldukça basittir.
Yandex, diğer arama motorlarından farklı SEO gereksinimlerine sahiptir. Bu nedenle Rusya’da SEO farklı kurallarla oynanır. Yandex bu açıdan oldukça ilginç bir arama motorudur çünkü SEO uzmanlarının normalde yaptıkları şeylerden çok farklı gereksinimlere ihtiyaç duymaktadır.
Eğer Yandex’e uygun bir SEO çalışması yapmak istiyorsanız bazı durumları göz önünde bulundurmalısınız.
1. Rusya’nın İş Piyasası
Eğer Rusya dışında faaliyet gösteren bir işletmede çalışıyorsanız Yandex SEO için çok fazla gereksinime ihtiyaç duymazsınız. Ancak, Rusya’da yer alan SEO ajansları Yandex’e yönelik bir takım girişimler gerçekleştirirler ve birçok Rus firması Rusya dışından yönetilmezler. Bu nedenle Rus firmaların büyük bir bölümü Rusya’da yer alan ajanslarla çalışırlar. Eğer Rusya veya ona sınır komşusu olan ülkelerde işletme sahibi değilseniz sitenizi Yandex için en uygun hale getirmenize gerek yoktur ancak bu ülkelerden birinde yaşıyorsanız bu bir gereksinimdir.
2. MatrixNet ve TIC (Thematic Index Citation) Skoru
MatrixNet, Rusya’nın sayfa kıdemini belirlemekte kullandığı algoritma olmakla beraber daha iyi tanımlamak gerekirse PageRank sistemine benzemektedir. MatrixNet sitenin popülerliğini ve backlinklerin miktarı ve alakasını ölçerek kendi içerisinde bir değere sahip olan Thematic Index Citation (TIC) skorunu belirlemektedir. PageRank gibi 0-10 arası bir değer belirlemek yerine TIC, 0-10,000 arasında bir değer sunmaktadır. TIC bir sitede yer alan tüm sayfalarda aynı değere sahiptir. TIC skoru içeriğin önemini değerlendirir ve bu sayede kullanıcıların arama motoru sonuçları sayfasında içeriğin kalitesini ve güvenilirliğini belirlemelerine yardımcı olur. Yandex Elements adındaki özellik sayesinde sitenizin TIC skorunuzu görebilirsiniz. TIC skoru ölçülürken aynı zamanda dahili linkler ve içeriğin rasyonelliği hesaba katılmaktadır.
3. Yandex Dizinleme
Yandex’in dizini sabit sayfalar için ayda birkaç kez ve blog yazıları için günde birkaç kez tekrar ölçülmektedir. Google ise bu işi anlık taramalar ile gerçekleştirmektedir. Yandex, robots.txt dosyasında yer alan kurallara saygı göstermektedir. Bir site haritası (sitemap) oluşturmanız halinde Yandex içeriğinizi normalden daha hızlı bir biçimde dizinlemektedir.
4. Coğrafi Hedefleme
Yandex’in yerel SEO durumu kullanıcıların bulunduğu metro bölgesine göre yoğun bir şekilde hedeflenmektedir. Yerel arama sonuçları yaklaşık olarak 1,400 şehirden fazla bölgeden getirilmektedir ve sonuçlar kişi Rusya’da nerede yaşıyorsa oraya uygun bir biçimde gösterilmektedir. Elbette bu daha çok coğrafi olarak belirlenmiş arama sorgularına yöneliktir. Yerel şirketlerin Yandex Webmaster Tools’u kullanarak bölgesel özelliklerini girmeleri gerekmektedir. Şirketler Yandex Catalog kısmında tercihleri belirtmeliler ve bölgesel içeriklerle birlikte bölgesel alan adları veya yer alan adlarını kullanmalıdırlar.
5. Site Üzerinde SEO
Sayfa üzerindeki faktörler Google’ın değerlendirdiklerinden çok daha farklıdır. Yandex önem değerlerine göre şu niteliklere göz atmaktadır.
Alt Başlık Etiketleri – Oldukça Önemli
Konu Başlığı Etiketleri – Oldukça Önemli
Bölgesel Alan Adları – Önemli
URL Adresinde Kullanılan Anahtar Kelimeler – Oldukça Önemli
Dahili Linkler – Biraz Önemli
Sayfaların Tek Tek Önemi – Biraz Önemli
Alan Adının Tamamının Önemi – Oldukça Önemli
İçeriğin Uzunluğu – Biraz Önemli
Çapa Metni Optimizasyonu – Önemsiz
Alan Adı Yaşı – Oldukça Önemli
Alan Adı Güvenilirliği – Oldukça Önemli
Link Yoğunluğunun Önemi – Oldukça Önemli
Gelen Linklerin Genişliği – Önemsiz
6. Arama Motoru Sonuçları Snippet Nitelikleri
Google’ın aksine arama motoru sonuçlarında arama sonuçlarının nasıl gözükeceğini etkilemek pek kolay değil.
7. Çapa Metni (Anchor Text)
Gelen linklerin çapa metinlerinde çeşitliliğe sahip olmak oldukça önemli. Ancak bu durum çapa metnini optimize etmiş olduğunuz linkler ile fazlasıyla uğraşmanız gerektiği anlamına gelmemektedir. Doğal yöntemlerle link oluşturmalısınız ve çapa metinlerinde bulunan yoğunluk bu konuda size fazlasıyla yardımcı olacaktır.
8. AJAX Dizinleme
AJAX içerik Yandex tarafından dizinlenmektedir ancak Yandex örümceklerinin bunları etkili bir biçimde tarayabilmeleri için uygun yollarla kodlanmalıdırlar. Yandex’te yer alan yardım konularından faydalanarak bu konuda daha fazla bilgi edinebilirsiniz.
9. Sosyal Medya ve Çevrimiçi Diyalog
Sosyal medya sinyallerinin Yandex SEO için ne tür etki sundukları tam olarak bilinmemektedir. Forum gönderileri, yorumlar ve blog yazıları ise SEO performansını yükseltmektedir. Rusya ülke dışında pek popüler olmayan birkaç sosyal medya ağına sahiptir. VK, mail.ru ve Odnoklassniki (OK) bu sosyal ağlara verilebilecek örneklerdir. Sosyal medya sinyallerinin ne tür bir etki sunduğu net olarak bilinmese bile sosyal medya siteleri sayesinde içeriği daha fazla kişiye tanıtabilir ve sitenize gelen linkleri yükseltebilirsiniz.
10. SEO Sonuçları
Google’da kolay ve hızlı bir biçimde sıralamaya sahip olmak mümkünken, Yandex’te bu o kadar mümkün değildir. Yandex’in dizinleme hızı düşük olduğundan ve algoritma bir içeriği sıralamak için daha fazla zaman harcadığından daha uzun vadeli sonuçlara odaklanmanız daha doğru olacaktır.
11. Yandex Kalite Kılavuzu
Google ve Bing’te olduğu gibi Yandex’inde bir takım yardımcı kaynakları bulunmaktadır. Yandex’in sunduğu kalite kılavuzunu takip ederek SEO değerini yükseltebilirsiniz. Kaliteli bir site oluşturmak istiyorsanız Yandex’in önerilerini dikkate almalısınız:
İlgi çekici ve kullanışlı içerikler oluşturun.
İlk önce kullanıcıyı, daha sonra arama motorlarını düşünün.
Sadece kullanıcılara fayda sağlayacak linkleri sitenize ekleyin.
Sitenizin kullanışlı olduğundan emin olun.
Anahtar kelimelerin site içeriğine uygun olduğundan ve bu bağlamda içeriğin arama sorguları için uygun olduğundan emin olun.
Tıpkı diğer arama motorlarında olduğu gibi Yandex’in de yapmanızı tavsiye etmediği bazı durumlar bulunmaktadır:
Yüzeysel, düşük kaliteli ve kopya içerikler
Kullanıcıları diğer alan adlarına yönlendiren aracı siteler
Otomatik oluşturulmuş metinler
Anahtar kelime doldurma
Gizli metinler veya linkler
Aşırı reklamlar
Diğer sitelerin sıralamasını yükseltmek için diğer sitelere link vermek
Link çiftliği oluşturmak
Cloaking yöntemi
Kötü niyetli davranışlar
Kullanıcı davranışlarını manipüle etmek
Arama sonuçlarını kötüye kullanmak kaydıyla aynı ürünü veya servisi sunan aynı kişi tarafından açılmış site grupları
Birçoğu tanıdık gelmiştir. Arama motorunun kullandığı kılavuzlarda yer alan kurallar birbiriyle benzerlik göstermektedir.
Yandex SEO diğer önemli arama motorlarında uygulanandan çok farklı değildir. Sıralama faktörleri biraz farklıdır, dizinleme hızlı değildir ve bölgesel SEO oldukça farklıdır. Nitekim, bir siteyi Yandex için optimize etmek oldukça basittir.